Literatura del Campo Disciplinar de la ComunicacióN

Adriana Pérez Alcalá

LA LINGÜÍSTICA APLICADA A LA ENSEÑANZA DE LA LENGUA: UNA LÍNEA DE INVESTIGACIÓN

Pablo Arnáez Muga

(UPEL/CILLHOM – Instituto Pedagógico de Maracay)

Dicho material es una propuesta que presenta las diferentes líneas de investigación a las que se puede enfocar el docente-investigador para mejorar la enseñanza de la lengua. En él muestra la problemática a la que se enfrenta la lengua y su enseñanza como es la repetición de modelos sin comprobar su factibilidad, pertinencia y validez, es decir no se impulsa la docencia-investigación no limitándose a dar clase o tabular resultados, lo cual revela las fallas sobre el manejo y dominio de las macro habilidades como el hablar, escuchar, leer y escribir.

Se sugiere entonces considerar las variables que intervienen en el proceso de enseñanza y aprendizaje, como lo son el docente, los alumnos y el contexto biopsicosocial como medida para evitar el fracaso. Para lo cual se propone la reflexión sobre la enseñanza de la lengua y las dicotomías generales entre diversas concepciones y modelos de aplicación.

La primera dicotomía: surge de la relación Estructura (competencia lingüística) vs Uso (competencia comunicativa) que muestra que el concepto de competencia comunicativa en la lingüística moderna, por sus alcances y factores intra- y extralingüísticos que la forman, ofrece perspectivas más apropiadas para el estudio de la lengua en uso. Lo anterior conduce a orientar las investigaciones hacia el uso que los hablantes hacen de su lengua; las funciones sociales del lenguaje (comunicación); los contextos socioculturales y conceptuales en los que utilizan su lengua; las interacciones personales, sociales y culturales y los procesos productivos y comprensivos de la lengua.

La segunda dicotomía: El deber ser (la teoría) vs. El ser (la práctica) también plantea otra dificultad al enseñar la lengua. Las propuestas teóricas se manifiestan muy acordes a los avances lingüísticos pero muy lejos de la realidad que muestra el uso real, adecuado y coherente de nuestra lengua. Para lo cual la aproximación al Currículo Básico Nacional desde una triple perspectiva que incluye el estudio de lo teórico-conceptual y aplicación con el propósito de concretarlo, la valoración de los programas de Lengua Materna y su papel como herramienta para la comunicación además de considerar el rol del docente como conocedor del CBN y mediador del proceso enseñanza-aprendizaje, lo cual sólo se puede llevar a cabo a través de la actualización docente y su interacción con los nuevos programas.

La tercera dicotomía: El saber sobre la lengua vs. El saber-hacer con la lengua, en esta se observa otra paradoja “la lingüística debe servir al profesor para guiar la reflexión que se haga sobe el lenguaje del alumno”, para lo cual el docente debe ser competente en cuanto al conocimiento sobre lingüística y el saber hacer, es decir debe contar con las habilidades y recursos para comunicarse en forma oral y escrita además de ser capaz de abordar un texto en forma significativa como para que el alumno se desenvuelva de manera competente en diversos contextos.

La cuarta dicotomía: Enseñar lengua vs. Enseñar gramática, en la que se evidencia la ruptura al ver que la forma de enseñar de la gramática se sustenta en clasificaciones funcionales y categoriales y en el uso de un metalenguaje que ayuda en muy poco en la utilización adecuada de la lengua y la enseñanza de la lengua destaca la trascendencia del dominio de las cuatro destrezas: hablar, escuchar, leer y escribir.

El CBN en la nueva propuesta para la enseñanza de la lengua considera revalorar diversas teorías sociolingüísticas de diversos autores que ofrecen elementos comunes en cuanto a la importancia del uso de la lengua, la valoración de los entornos socioculturales y las relaciones interpersonales. Así mismo la psicolingüística es considerada pues afianza la orientación que da soporte al área de lengua y literatura de los nuevos programas, pues estudia los postulados psicológicos del lenguaje y cómo se produce el aprendizaje lingüístico, trata lo procesos de codificación y descodificación verbales y establece las relaciones entre los actos de habla (mensajes) y las intenciones comunicativas de los hablantes. Desde esta perspectiva el lenguaje con su estructura fundamental dialógica (yo/tu) y su concepción dual en el proceso comunicativo (emisor-receptor), es considerado como un factor que incrementa las relaciones interpersonales, regula el comportamiento de las hablantes y propicia la comprensión mutua.

Por otra parte las teorías funcionalistas constituyen un soporte teórico a la hora de configurar la nueva concepción de la enseñanza de la lengua. Considera los componentes funcionales: ideativo, interpersonal y textual donde el primero permite expresar las realidades concretas y abstractas además de interrelacionar los mundos interior y exterior del individuo; el segundo posibilita la interacción entre individuos y el tercero nace como la nueva concepción del texto como “la unidad básica del lenguaje en uso” en la que las propiedades del mismo son temas de interés en dicha línea de investigación.

La pragmática que aporta sus estudios sobre los actos del habla como lo son el contexto pragmático, las condiciones para la adecuación de los actos del habla y la interacción comunicativa.  La antropología aporta lo que se llama el conocimiento cultural que se desarrolla en las aulas y que implica una serie de realizaciones y adaptaciones que el individuo lleva a cabo con la lengua y en la sociedad, mediante estructuras sociales, los valores y las actitudes de las personas y las realidades enculturativas y transculturativas universales.

En lo metodológico, se introduce una nueva modalidad que sugiere la transversalidad, la valoración de la competencia comunicativa y la estructuración de los bloques de contenido. En psicológico se rompe con el conductismo para abrir paso al cognitivismo, el aprendizaje significativo, el interaccionismo, la mediación y los procesos mentales de maduración del estudiante. Se propone la consideración de sub áreas de estudio como lo son la producción y comprensión oral, la expresión escrita, la comprensión lectora. Las acciones deben encaminarse a involucrar los quehaceres investigativo y docente como lo son las experiencias de uso y procedimentales más que conceptualizaciones; orientación cognitiva en los procesos comprensivos y productivos; interacción en actos de habla y situaciones comunicativas; la motivación y lo actitudinal como factores que facilitan la adquisición del sistema lingüístico y el conocimiento y uso de la lengua en situaciones significativas y como respuesta al logro de determinadas funciones. Dichas premisas deberán orientar hacia la selección de estrategias adecuadas al nivel y al contexto con el fin de mejorar la enseñanza y el aprendizaje de la lengua materna para el logro de individuos más competentes.

Este documento lo considero innovador en la disciplina de la Lingüística porque le ofrece al docente información sobre los problemas detectados en la enseñanza de la lengua, y al mismo tiempo incluye al docente, al alumno y al entorno biopsicosocial con lo cual se pretende tener éxito en la labor. Así mismo busca la transversalidad, nos invita a dejar el conductismo para abrazar el cognitivismo, el aprendizaje significativo, el interaccionismo, la mediación y los procesos mentales de maduración del estudiante.

REFERENCIA BIBLIOGRAFICA:

Arnáez, P. (2006). La lingüística aplicada a la enseñanza de la lengua: una línea de investigación. Instituto pedagógico de Maracay. Disponible en: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:33pwGMiQXPcJ:www.scielo.org.ve/scielo.php%3Fpid%3DS0459-12832006000200005%26script%3Dsci_arttext+&cd=1&hl=es&ct=clnk&gl=mx

________________________________________________________________________________________

PARTICIPACIÓN DE JUAN MANUEL FRAUSTO

USO DE PODCASTS EN EL CAMPO DISCIPLINAR DE LA COMUNICACIÓN

De acuerdo con Trujillo (2011), una forma innovadora de involucrar al alumnado con las nuevas tecnologías dentro del campo disciplinar de la comunicación es mediante los podcasts.

Un podcast es un archivo digital de audio que se puede distribuir por internet y que está vinculado a sistemas de sindicación RSS que permiten su revisión automática y periódica. El contenido del podcast es variado, pero normalmente incluye conversaciones entre distintas personas, así como música.

Existen multitud de temas dentro de los podcasts, aunque su uso en contextos de enseñanza aún no está muy extendido, a pesar del desarrollo reciente de algunos proyectos acerca de cómo implementar el uso de esta herramienta con fines educativos.

De acuerdo con el autor, los podcasts sirven para:

• Compartir recursos: permiten distribuir contenidos multimedia y acceder a los recursos públicos de otros. Estos sitios web (YouTube, Flickr, SlideShare, etc.) son fuentes de información que la educación puede aprovechar, pero también validar para un uso educativo apropiado. Crear recursos: permiten generar nuevos contenidos de forma personal o colectiva; pueden ser creados por diversos grupos. Es posible realizar este proceso de creación a través de varias herramientas; destacan los wikis, los blogs o las plataformas tipo Google Wave.

• Recuperar información: permiten el acceso selectivo y personalizado a los contenidos web, así como a una distribución masiva en torno a diversos temas. Para esto se usan herramientas de etiquetado social, como Delicious, o de suscripción, RSS, que hacen posible el acceso actual y simplificado a la información.

• Redes sociales, o más propiamente servicios de redes sociales: permiten crear y gestionar comunidades virtuales. Gracias a estas herramientas, las personas establecen vínculos, contactos e intercambian contenidos, opiniones y experiencias a partir de una serie de intereses comunes. En el campo de la educación, el empleo del podcast implica el desarrollo de competencias informacionales que favorecen la construcción de conocimiento y su gestión eficaz. Todo ello, objeto de logro y memoria histórica de la educación y su organización. En el siguiente cuadro (De Pablos, 2010, pág. 13) queda bien clara esta idea: después de una primera etapa de necesaria alfabetización instrumental digital se ha de pasar al ejercicio constructivo-significativo propio de los procesos de la relación docente-discente.

El proyecto del autor implica apoyar la enseñanza del inglés mediante los podcasts. Trjuillo explica que al inicio del proyecto se informó a los alumnos que su asignatura iba a estar complementada por una herramienta tecnológica web 2.0 en internet denominada podcast, y que iba a hacer posible la grabación de audio con contenidos específicos de un idioma extranjero, en este caso, el inglés. Durante el curso se fueron introduciendo diferentes actividades a partir de los bloques de contenido establecidos para el área, complementando y desarrollando los procesos. En el aula se explicó el funcionamiento de la plataforma Podcast.com y se inició el proceso de grabación de posts de audio. Asimismo, se realizaron diferentes proyectos de investigación en pequeños grupos sobre temas específicos; posteriormente se grababan los resultados para ser posteados en la plataforma. Los procesos de evaluación fueron compartidos. Se efectuaron evaluaciones paralelas entre los alumnos y las reflexiones constructivas de autoevaluación. De igual modo, el alumnado evaluó al profesor a partir de criterios objetivos de desarrollo. Asimismo, se pasó un cuestionario de evaluación de la experiencia para extraer cuáles eran sus posibilidades y las propuestas efectivas de mejora.

REFERENCIA:

TRUJILLO, Juan Manuel (2011) Comunicación, innovación, educación y gestión del conocimiento en torno al uso del podcast en la educación superior.

Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). Vol. 8, N.º 2, págs. 61-76. UOC. Consultado en: dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4568723.pdf

____________________________________________________________________________

María de Jesús Anaya Macías

Actuaciones educativas de éxito desde la Educación Física

Adriana Aubert*, Mariate Bizkarra**, Jordi Calvo* *Universitat de Barcelona. **Universitat del País Vasco.

 

La educación física en la sociedad de la información

En este articulo se presta especial atención a las actuaciones educativas de éxito relacionadas con la prevención dialógica de los conflictos. La Educación Física se puede considerar que esta área curricular representa un espacio privilegiado para el tratamiento del conflicto escolar (Capllonch, 2008-2011).

La conveniencia, del porqué de la educación física como materia curricular en el sistema educativo. A saber: a) la educación física es un elemento socializador que favorece la cohesión social; b) promueve los hábitos saludables y mejora la calidad de vida; c) sirve de guía y acompañamiento para un desarrollo motor armónico; d) actúa como elemento dinamizador de los centros educativos y enseña una manera de vivir el tiempo libre; e) interviene en la construcción de la inteligencia humana a través de la motricidad; f) favorece la comunicación corporal.

Las Comunidades de Aprendizaje

Las Comunidades de Aprendizaje (CdA) están desarrollando las Actuaciones Educativas de Éxito (AEE) . La formación de familiares que influye de forma directa en el rendimiento escolar del alumnado; la participación educativa de la comunidad en las actividades de aprendizaje del alumnado tanto en el horario escolar como fuera; la formación dialógica del profesorado que contribuye enormemente al paso de las ocurrencias a las evidencias en educación y; el modelo dialógico de prevención y resolución de conflictos.

Este proyecto de transformación social y cultural de un centro educativo y de su entorno parte de las teorías científicas más relevantes (la Teoría de la Acción Dialógica de Freire, 1970; la Teoría de la Acción Comunicativa de Habermas, 1987; el interaccionismo simbólico de Mead, 1973; y la teoría histórico-cultural de Vygotsky, 1996; entre otras y otros) y se basa en el aprendizaje dialógico desarrollado en y para la sociedad de la información (Flecha, 1997)

La construcción del conocimiento como un proceso que se da en relación y comunicación con las demás personas con las que interactuamos.

El modelo dialógico de prevención y resolución de conflictos

El giro dialógico que se ha dado en la sociedad actual explica por qué la paz no se puede imponer a través de pretensiones de poder, sino que se debe consensuar y defender activamente por todos los agentes educativos, poniendo en común los deseos, intereses e inquietudes, y asentando los valores en un diálogo entre una creciente pluralidad de voces.

buscando vías de solución que se basen en la negociación y no en la intervención punitiva; involucra a toda la comunidad para encontrar las causas del conflicto y las formas de superarlo

Actuaciones educativas de éxito desde la educación física. Presentación de los artículos del monográfico

Algunas de estas escuelas están desarrollando un modelo comunitario de resolución de conflictos que está teniendo un impacto positivo en los problemas que surgen en las clases de educación física, al fomentar la participación de las diferentes personas de la comunidad mediante procesos de diálogo y decisión sobre las normas de convivencia (Vizcarra, Macazaga & Rekalde, 2013).

Los principales problemas de convivencia en el área se dan como consecuencia de las trampas en los juegos, la exclusión por el nivel de habilidad, la excesiva competitividad o las faltas de respeto a las normas de juego. Se intuye y se comparte entre los diferentes miembros de la comunidad (alumnado, profesorado, familiares y voluntariado), la importancia del diálogo y el consenso para llegar a acuerdos, y la necesidad de superar la toma unilateral de decisiones por parte del profesorado, no solo en las clases de educación física, sino en toda la escuela.

Como posibles formas de abordar estos problemas se plantean estrategias como la de consensuar normas de funcionamiento entre todos y todas (Aubert, et al., 2004), orientar el área de educación física hacia adquisición de valores (Velázquez Callado, 2003, 2004) o gestionar adecuadamente la competición para que todos y todas tengan las mismas oportunidades (Velázquez Buendía, 2001).

En conclusión, el presente monográfico es una muestra de cómo la educación física puede contribuir, desde diferentes ámbitos como pue- den ser el aprendizaje dialógico, los grupos interactivos, la prevención dialógica de los conflictos, o la promoción de la salud, a desarrollar actuaciones que garanticen el éxito escolar, y con ello contribuir desde su especificidad a la superación del fracaso escolar.

MI APORTACIÓN

Considero que este artículo promueve ideas innovadoras porque plantea actuaciones de éxito en el área de Educación Física en donde la resolución de conflictos es el tema central y la Educación Física se encuentra posicionada como una disciplina en donde se puede trabajar idealmente este tipo de problemas, los cuales son los retos actuales debido al incremento de violencia no solamente en el País sino en el mundo, y la escuela es parte importante de la solución de los conflictos.

En el articulo se describen de manera general ejemplos de proyecto de transformación social y cultural sustentados con las teorías científicas más relevantes, la Teoría de la Acción Dialógica de Freire, 1970; la Teoría de la Acción Comunicativa de Habermas, 1987; el interaccionismo simbólico de Mead, 1973; y la teoría histórico-cultural de Vygotsky, 1996; entre otros, los cuales se basan en el aprendizaje dialógico desarrollado en y para la sociedad de la información. Sin duda un tema actual, de interés que cobra importancia en diferentes proyectos bajo la línea de modelos como el de responsabilidad social de Hellison, en donde los valores son abordados dentro de los contenidos a tratar en clases.

Ideas que pueden ser implementadas o consideradas dentro del programa que son innovadoras por su tratamiento diferente al tradicional en donde se involucran  comunidades de aprendizaje en donde la comunidad, la familia y otros actores forman parte de dichos procesos y de la solución de conflictos.

Referencia:

Aubert, A., Bizcarra, M., Calvo, J. (2014). Actuaciones educativas de éxito desde la Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física Deporte y Recreación. Pp. 144-148- España. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4555200

_________________________________________________________________________________________

Edmundo Ortiz.

ICT IN ENGLISH LANGUAGE TEACHING AND LEARNING

I. INTRODUCTION

Now, ICT (Information and Communication Technology) has been used in almost all fields of life, including in education. In education, computer technology has become so essential that the government put ICT as one of the curriculum in Indonesia’s education. The utilization of ICT in education has recently started to appeal the potential and significant progress in language learning. It has become a major issue in education world and has been used from preschool through to university that could facilitate students and teacher in teaching and learning process. ICT has been publicized as potentially powerful enabling tools for educational change and reform. The computers play significant role in the learning process especially in learning language. As Hartoyo (2008) stated in his book, a computer is a tool and medium that facilitates people in learning a language, although the effectiveness of learning depends totally on the users. The technology in this era has been grown up not only from the quality but also the efficiency. They are moving fast without any limit from every product. The need of technological innovation has brought the communication revolution and rapid development of technological application in teaching and learning. This technology made contribution on improving language communication in Indonesia. Every school has used the ICT to facilitate the teacher to teach the students in the classroom. Many kinds of application that they use in the classroom improved and enhanced the better lesson.

Hartoyo (2008) also asserts that English language teaching has been shaped by the search for the ‘one best method’ of teaching the language. Regardless of whether the focus of instruction has been reading, the grammatical rules and vocabulary of the target language (e.g. Grammar Translation Method), speaking (how to communicate the target language such as Direct Method, Audio-Lingual Method, The Silent Way, Suggestopedia, Community Language, Communicative Approach), or other issues (e.g. The Total Physical Response Method), the attempts of the teaching profession have been shaped by a desire to find ‘a’ better way of teaching than the existing method. The latest method that is developing is Computer Assisted Language Learning (CALL). Some experts and practitioners of education learning language in CALL, strongly supports the utilization of ICT in language learning to improve efficiency and effectiveness of learning that can improve the quality of understanding and mastery of the language studied. In other words, the integration of ICT in the field of language learning is inevitable known that the ICT and language learning are two aspects which support each other like two sides of the coin inseparable (Hartoyo, 2010). Fortunately, the use of Computer Assisted-Learning language (CALL) has increased noticeably by English teachers. Consideration of Computer Assisted Language Learning is using computer. This tool is flexible, rich and interactive. It is flexible in the term of time and place. It has also assumed that more than other media can encourage students in learning language. This is due to the computer’s ability to present material is more diverse ways than either book or video does. In addition, CALL is able to generate interaction and improve communicative competence, including providing authentic material to the class or self – learning. The method focuses in computer utilization to enhance language learning.

II. OBJECTIVES

The use of ICT in education is absolutely required. Integration of ICT in teaching and learning process is a topic of interest to many researchers, including education practitioners. Based on the use of ICT can be applied in three different scopes such as: curriculum, topics, and teaching eye. ICT also in terms of finding learning materials from original sources and recognized. In finding articles from international journals, the students can get it just by sitting in front of computers connected to the Internet network. All information about science can be presented in a short time just by using the Internet. Learning materials that have been obtained and copied and transferred to the USB, it can also be printed directly so that it can be used as learning materials. At the recent time teaching and learning are facilitated by computer has been the demand.

This essay proposes description to help the institution, teacher and student that the role of technology is being used to ease them to achieve the objective of education. Besides, it is aimed to introduce teacher and learner about the effect of technology in language teaching and learning. At the latest decades, technology becomes the most important things in which many people regard technology as the result of science. By the technology people are eased to accomplish the complicated and sophisticated problem. Since, the objective of  this essay are to describe ICT, the benefits of ICT, and explain how significant is the use of ICT in English language teaching and learninis making the difficult to be the easy done, people are helped to solve their problem.

III. REVIEW OF RELATED LITERATURE

English language is a necessity of for most people in today’s world, while technology development always has a very high and also contributed towards the development of education, especially English. As English is one of difficult lessons, teacher must create interactive teaching and learning to make students interest. In the history of the development of education, information technology is part of the medium used to convey the message of science to many people, ranging from printing technology a few centuries ago, such as printed books, such as telecommunications to media, voice recorded on tape, video, television, and CD. According to Kent “ICT in education point of view refers to “information and communication Technology (ICT) such as computers, communications facilities and features that variously support teaching, learning and a range of activities in education (QCA Schemes of Work for ICT in Kent Country Council. 2004). Moreover, the term information and Communications Technologies includes technologies in which the computer plays a central role, i.e. Computer Assisted Language Learning (CALL), the internet, and variety of generic computer application (Fitzparick and Davies, 2002)

The development of information technology, the Internet, directs the history of educational technology in the new groove. Online services in the education of both degree and non-degree are basically providing educational services to users using the Internet as a medium. Online services can be composed of various stages of the process of educational programs such as: registration, test entry, payment, learning, case assignments, case discussions, exams, assessments, discussions, and announcements. Nothing the positive impact of various studies on the use of ICT to support learning in the school, it is a must if the school is not excessive in this country also have the prospect of a future that allows for deploying ICT in supporting learning and they are:

Electronic Books

Electronic book or e-book is one that utilizes computer technology to deliver multimedia information in the form of a compact and dynamic. In an” e-book can be integrated impressions” sound, graphics, images, animations, and” movie” so that the information presented is richer than conventional books. Type e-book of the simplest is a mere transfer of conventional books into electronic form displayed by the computer. With this technology, hundreds of books can be stored in a single piece of solid disc / CD” or” compact disk (capacity of about 700MB), DVD or digital versatile disc”” (capacity 4.7 to 8.5 GB) and ‘ ‘flash” (currently available capacity up to 16 GB). A more complex and require more rigorous designs such as the Encyclopedia Britannica and Microsoft Encarta encyclopaedia which is in multimedia format. Multimedia format allows e-book provides not only written information but also sound, images, movies and other multimedia elements. A description of the type of music, for example, can be accompanied by footage of the sound of music so that the user can clearly understand what is meant by the renderer.

E-learning

Various definitions can be found for the” e-learning”. Victoria L. Tinio, for example, states that” e-learning” includes learning at all levels, formal and informal, which uses a computer network (intranet and extranet) for the delivery of teaching materials, interaction, and / or facilitation. For most of the process of learning that takes place with the help of the Internet is often referred to as online learning. Broader definition proposed in the working paper SEAMOLEC, the e-learning is learning through electronic services. Although a variety of definitions but basically agreed that the e-learning is learning by using electronic technology as a means of presenting and distributing information. Included in the definition of educational television and radio broadcasts is a form of e-learning. Although radio and television education is a form of e-learning, it is generally agreed that e-learning reaches peak form after synergize with internet technology.

Internet-based learning or web-based learning in its simplest form is the” website” are used to present learning materials. This method enables learners to access learning resources provided by the speakers or facilitators whenever desired. If it is necessary that may also be provided mailing list specifically for the learning website that serves as a forum for discussion. E-learning facility” complete” provided by a special software called software or learning management LMS (learning management system). Current running LMS-based Internet technology so it can be accessed from anywhere over the available access to the internet. Facilities provided include the management of students or learners, learning materials management, learning management, including management of learning evaluation and management of communication between learners with facilitators.

This facility enables the learning activities are managed in the absence of face-to-face between the parties involved (administrators, facilitators, learners or learners). ‘Presence’ the parties involved are represented by e-mail, chat channel, or via video conference. In today’s era where information and communication technology is rapidly developed and turns to be a lifestyle for people throughout ages and places, its literacy has undoubtedly become a prior necessity. The sensitivity of the technology helps one in attending a more important task and in attaining a higher achievement in the area of education, professional career, and social relationship at which its literacy is a major requisite. ICT which stands for Information and Communication and Technology, is elaborated as follows.

a. ICT

ICT covers any product that will store, retrieve, manipulate, transmit or receiving information electronically in a digital form. For example, personal computers, digital television, email, robots. So ICT is concerned with the storage, retrieval, manipulation, transmission or receipt of digital data. Importantly, it is also concerned with the way these different uses can work with each other.

  • Information

Information means the processed data in a meaningful and purposeful form according to Shore in Hartoyo (2012:2)

  • Communication

According to Potts, communication is defined as a process by which we assign and convey meaning in an attempt to create shared understanding. Brown (2011) stated communication is transfer of information from one person to another,whether or not it elicits confidence. But the information transferred must be understandable to the receiver.

  • Technology

Technology derived from the word ‘techno’ which means technique, art or skill, and ‘logos’ which means science. Therefore, technology can be defined as a scientific knowledge of art or skill.

Based on the definitions of the three components, ICT as a whole can be described as the utility of technology to support the effort of conveying information and communication particularly in the area of education. The technique includes digital technologies mostly of electronic information – processing technologies, such as computers, internet, mobile phones, networks, broadband, and so on.

b. The benefits of ICT in general

ICT is found to be advantageous in several ways as mentioned by Herington (2002), (1) technology facilitates exposure to authentic language; (2) technology provides the access to wider sources of information and varieties of language; (3) technology gives the opportunity to people to communicate with the world outside; (4) technology allows a learner – centered approach; (5) technology develops learner’s autonomy. ICT help people in order to get information and to communicate each other in wider range.

c. ICT Tools in Language Context

There are some kinds of technologies classified into information and communication technology commonly used in language context, such as:

  • Interactive multimedia

Interactive media is the integration of digital media including combinations of electronic text, graphics, moving images, and sound, into a structured digital computerized environment that allows people to interact with the data for appropriate purposes. The digital environment can include the Internet, telecoms and interactive digital television. (Finney, 2011:2)

  • Computer

Computer can be utilized with other multimedia learning devices or it can stand alone (a standard PC) and still serves its basic purpose as an electronic medium of language learning. (Hartoyo, 2012:29).

Computer is an electronic device which is capable of receiving information (data) and performing a sequence of logical operations in accordance with a predetermined but variable set of procedural instruction (program) to produce results in the form of information or signals based on Oxford dictionary. It is consist of CPU, monitor, keyboard and some other apparatus.

  • Audio devices

Audio devices can be used with other media to form an interactive multimedia. However, it can also be utilized separately as independent tool. Audio devices include speaker, earphone, CD, and etc.

  • Internet

Internet can be used as a medium of language learning through email, www (world wide web), text, audio and video conferencing.

  • Television

According to Oxford dictionary, television is a system for converting visual images (with sound) into electrical signals, transmitting them by radio or other means, and displaying them electronically on a screen.

  • Telephone

This telephone medium has not been widely used for language teaching because of the poor quality of analogue transmissions. However, there is new invent of digital quality and lower connection cost which potential for conference calls.

  • Mobile gadget

Mobile gadgets such as cell phone and smart phone which are equipped with programs like computer, which enable it to perform as mini personal computer. By using this gadget and its internet connection, everybody could enjoy chatting, browsing, and discuss each other with the wider range. The advancement of science and technology makes the size and price of those gadgets are getting cheaper and reachable.

  • Social interface

This media provides facility or example that enables an interaction between human and computer. People set up more interaction with computer in a more intuitive way with less effort-through writing, voice, touch, eye movements, and other gestures. (Hartoyo,2012:34) This technology serves as the milestone of the recent development of interactive multimedia, audio-graphic computer teleconference, and interactive television via satellite (National Broadband of Employment, Education and Training, 1993:5).

  • Interactive whiteboard

An interactive whiteboard or IWB, is a large interactive display (such as a touch screen monitor) which is connected to a computer and projector. A projector projects the computers’ desktop onto the board’s surface, where users control the computer using a pen, finger or other devices.

d. Current application of ICT in English language teaching and learning

ICT defined as technology which the function is to support the process of conveying information and communication. The ways of conveying information doesn’t have to be carried out directly between the communicator and the communicant. The development of ICT makes the process of communication between the communicator and the communicant can be conveys in easy ways. They can communicate through telephone, internet, e-mail, satellite, television, video conference and so on. The process of those communications applies in language learning. In language learning, there is a communication between teacher and student. The process of learning is not always carried out by subjecting teacher and students in the certain room or a certain place directly. As the example, teacher can use internet as the medium to give lessons, assignments, or other information to their students.

In context of language learning, ICT has an important role as the “media” bridging and enabling the learning process, or direct communication between students and teacher although they are not present in the same room or place in certain time. Language learning program can be created to enable students to learn the lessons with guidance, instruction, information or further explanation. ICT in language learning used as a reference-book. Computer can store unlimited lessons or references, which can be accessed anytime, anywhere and accurately. Fitzpatrick and Davies (2002) in Hartoyo (2012) sets out the seven ways in which ICT used in language learning:

a) Presentation

Some material of language learning such as text-based materials, audio-video needs to present to the learners. Presentation helps learners in understanding the learning material well.

b) Practice

Some of different exercises types are possible to be provided with ICT, incorporating the presentation stimuli in varying combinations of text, audio and video format. ICT also offers the possibility of the analyzing learners’ responses with appropriate feedback.(Hartoyo, 2012:40)

c) Authoring

In applying ICT in language learning, teacher can either purchase ready-made materials or create their own exercise materials using a variety of authoring tools based on Hartoyo (2012:40).

d) Computer-Aided Assessment (CAA)

Computer-Aided Assessment (CAA) is playing an increasingly important role in foreign language teaching and learning. This media used to testing and assessing students understanding after learning some courses.

e) Publishing

ICT tools exist to help teachers and learners or students to publishing or linked in their work in a local area network. ICT may use by the teacher and learners to help them publish their work in these ways:

  • Word – processors and Desk Top Publishing (DTP) software
  • Doing audio recording and editing tools to record interview, discussions, learning material and etc
  • Using digital camera and camcorder to record presentations, drama, role play, and so on
  • Power point can be used as the medium to publish presentations
  • Web pages using web authoring tools

f) Communications

Technology can help learners and teachers to communicate with another. Some ICT tools which can use as the medium of information are: 1) Email, which allows language learners to communicate with ‘web pals’ in other countries; 2) Tandem learning; 3) computer mediated discussion; 4) web-based learning environment; 5) audio conferencing; 6) Video Conferencing.

g) Simulations

The computer can act as a stimulus which generates analysis, critical thinking, discussion and writing. Program which include simulations are especially effective as stimuli. Examples of language learning tasks which ‘simulate’ real world tasks are : 1) Web Quest; 2) Action Mazes; 3) Adventure games; 4) Sunpower; 5) Expodisc; 6) “Real-life” simulations; 7) video conference.

IV. ANALYSIS

ICT appears to give both advantages and disadvantages. ICT in language learning reduces the intimacy of students – teacher relationship that it may negatively contributes to students affective feelings in the process of learning. However, ICT appears as a ‘bridge’ to break the distance and ‘survive’ the learning. In case of distance, teachers can use ICT through video conference to enable them teach or monitor the students learning process. Therefore, the development of ICT is seen as a better way of teaching and learning a certain language compared to the existing methods. Through the internet, teacher or learners can obtain as many as possible sources related to the learned – language; such as text, songs, stories, etc. Those sources can contribute as models of the learned – language use in the real context and in a proper manner. In addition, computer can also be used as a more interactive aid to support the learning of language compared to that of tape recorder, or chalk and blackboard. However, you can see that many of the technology solutions available in the world of education can lead to confusion among the teachers on how to choose the right ICT technology solutions. Let’s take a look at the advantages and disadvantages of ICT tools for education and finding a suitable ICT education solution for the needs of the school.

Advantages:

  1. The information required will be more quickly and easily accessible for educational purposes.
  2. Innovation in learning is growing in the presence of e-learning innovations that further facilitate the educational process.
  3. Progress of ICT will also allow the development of virtual classroom or classroom-based teleconference that does not require the educator and learners are in one room.
  4. System administration in an institution will be more easily and smoothly because of the application of ICT systems.

Disadvantages:

  1. Progress of ICT will also occur of violation of Intellectual Property Rights (IPR) for the easy access to the data that is causing people plagiatis will commit fraud.
  2. Although the system of the administration of an educational institution like a system without a gap, but if there is a recklessness in running the system would be dangerous.
  3. One of the negative impact of television is to train children to think short and survive concentrated in a short time (short span of attention).

V. SUMMARY AND RECOMMENDATION

ICT is a form of advanced science technology must be optimized function, especially in the implementation of learning. ICT provides opportunities for students in the era of global competition needs to obtain adequate supplies. through innovative ICT-based learning can provide vast opportunities for students to hone and promote competence on an international scale. On the other hand, mental attitude and self-reliance in accessing any information necessary learning independently influence the value teaching student’s character it does not always depends with others. Mastering current tick is necessity for every human being inedible age. as well as in education, innovative learning, especially learning can be done by using the Internet to generate device-based learning ICT

BIBLIOGRAPHY

Davi U.K. Ltd.es, B. Dan Ellison, L. (1992).School Development Planning.Essex: Longman Group

Hartoyo (2008). Individual Differences in Computer-Assisted Language Learning. Semarang: Pelita Insani Semarang

Victoria L. Tinio, (1999). Modificating teaching through ICT. The American journal. 12, 56-63

 

LISH LANGUAGE TEACHING AND LEARNING

 

 

 

Contacto

Actualización disciplinar 5558515551 edmundo.ortiz@udgvirtual.udg.mx